Kelet-Mecsek kincsei – avagy a falujáró túracsapat esete…

Feltekertük a termosztátot, s elzártuk a csapokat majd minden lyukat bedugtunk. Így kellően meleg, szélcsendes és száraz időt kaptunk a túránkhoz. Korán keltünk, mert miután csatlakoztunk a Mecsek Egyesülethez, úgy gondoltuk, ennek örömére egy közös túrára megyünk a csapattal.

Biki Endre Gábor túravezető – Mecsek Egyesület Természetjáró osztály vezetője

Ápr. 17.  Komló, Mecsekjánosi – Kisbattyán – Hamvas-völgy – krétakorú bazaltfeltárások – Kiskút-forrás – egykori mészkemencék – vízesések – Vár-völgy

16,4 km könnyű-közepesen nehéz terep idő: min. 6h

A reggeli hűvösben mentünk a találkozóra a buszpályaudvarra, hogy ne kerüljük el még véletlenül se a csapattagokat. A “kemény mag” már kint várakozott Biki Endre Gábor túravezetővel együtt és kedélyesen fogadtak, de ez nem szokatlan túrázók között. Menetrend szerinti busszal indultunk alig tíz perc késéssel Pécsről Komlóra, majd rövid ácsorgás után már a helyi járaton zötyögtünk Mecsekjánosiba. Itt egy rövid eligazítás, hogy ne kószáljanak el a “fiatalok”, s elindult a menet, előbb a falu templomához, majd kezdetét vette a terepmunka.

Pont ötven fő aki elindult az első állomás Kisbattyán felé hosszan elnyúló sorban. Két lehetőséget láttam a fotózásra, vagy legelöl haladva, vagy a legvégén a csoportnak, de ez utóbbi nem tetszett, mert így mindig lemaradnék a tájékoztatásról. Így az élen kötöttünk ki, s naná hogy túlmentünk az elágazáson, így fordulhattunk vissza. Nem baj, csak a kilométer szaporodjon, a terep úgy sem volt nehéz. Az öt kilométerre lévő falu pihenőjénél míg az adakozás folyt, én beszélgetésbe kezdtem egy idősebb hölggyel, aki meglepően jól viselte az utat, s miután elárulta hogy kilencven éves, nekiálltam összeszedegetni leesett államat. Hát igen, mondtam is hogy húszat nyugodtan letagadhat. 🙂

Pihenő után indul az erdei túrarész, ami már néhol jelöletlen úton patakmederben halad, de könnyűszerrel teljesíthető, mivel a csapat életkora 9-90 éves között van, a vezetőnk ügyel arra hogy senki ne maradjon el. A csoport nagy része nő így az út során kb. kétezer történet cserél gazdát a jó hangulatú poroszkálás közben. Nem baj, mert ez idő alatt új ismeretségek köttetnek és régiek elevenednek újjá. A Kiskút forrás közelében erőgyűjtés címén letáborozunk falatozni, s a süteményes dobozok körbejárnak.

A túravezetőnk jóvoltából sok érdekességet tudtunk meg a kőzetekről-ásványokról vagy éppen a Mecsekben régebben működő mészégetőkről, melyeknek maradványait magunk is felleltük. Igen, csak maradványait, mert az ember keze munkáját egy idő után visszaveszi a természet. Jó lenne tudni, hogy Máré vára miért nincs megnyitva a látogatók számára, de így nem kerestük fel, hanem szép lassan lecsorogtunk az egregyi csatlakozási ponthoz. Bár a volán járat ott parkolt, a vezető lent váratta a fáradt vándorokat, mert hát, a “szabály az szabály”. Az emberség meg bakfitty.

Ajánlható kicsiknek és nagyoknak, fiataloknak és idősebbeknek ez a laza tempós, beszélgetős túraforma.

Tipp: egy jól megválasztott hátizsákba belefér minden szükséges holmi, s viselése sem kényelmetlen, viszont a rossz felszerelés megnehezíti a túrázó életét.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.